søndag 11. november 2007

Second life


(Fra en scene i Second Life)

I dette studiet er vi innom mange ulike nettsteder, publiseringsverktøy, kommunikasjons kanaler og nettverk. For å gjøre det helt klart; intensjonen er ikke at vi skal bruke alt vi ser på, men bare stifte bekjentskap med det og vurdere det i forhold til egen praksis -"Trenger jeg dette, eller kan jeg bare forkaste det?"

På siste samlingen på HIAK, så ble vi studenter invitert inn i en virtuell verden gjennom simulatoren Second Life.

Her kombineres fri fantasi med et svært virkelighetsnært samfunn. Det hele er "knytt sammen" med mange servere rundt om kring i verden, som til sammen utgjør et nettverk. For å gi dette nettverket et tall, så snakker vi om mange millioner brukere rundt om i verden. En knytter kontakt med andre gjennom de rollene de selv har inne på Second Life. Her kommuniserer og utfordres en hele tida.

Dette var helt klart noe som fenget forsamlinga. Men jeg er mer usikker hvorvidt om dette er noe for meg og min yrkespraksis...

3 kommentarer:

Runar Oudmayer sa...

Jeg liker å være nøye på å kalle SecondLife og tilsvarende for simulatorer. Hovedsaklig fordi all aktivitet skjer som følge av noe andre gjør.

IBM lanserer i disse dager en egen simulator i første omgang basert på kombinasjonen IT og entreprenørskap. De benytter også terminologien Power game for å skille disse fra ordinære spill. Det som jo kjenntegner et spill er jo at handlingene er definert på forhånd, og de utløses etterhvert som betingelsene innfris.

Tenk deg å kunne lage en utstilling i SecondLife som andre kan besøke, hvor innholde består av bilder, video og "Howto's" rundt det å campe i skog og mark. Mange av disse millionene mennsker har kanskje aldri sett skog eller fjell i de forskjellige årstidene. Kanskje er de handikappet eller tilhører sosiale lag som gjør dette umulig for dem. Kanskje har de aldri blitt presentert for friluftsliv?

Hva med å la elevene våre lage en slik utstilling? Hva med å invitere andre til foredrag og sammenkomster for å snakke om nettopp denne opplevelsen? Hva med å utveksle slike erfaringer? Hva med å vise andre lærere i andre deler av verden hvilken muligheter som ligger i friluftsliv?

Listen kan gjøres lang.... :-)

Mats sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mats sa...

Ikke for å virke "lett-påvirkelig" Men det du tar opp her virket kanonbra. Dette hadde jeg ikke tenkt på som muligheter.
Men dette er som alt annet et spørsmål om tid og tidsbruk. Kan det / bør det gis rom til dette i skolen? Tror hvertfall ikke det skulle stått på argumenter om gå inn for dette, men slik hverdagen til læreren er i dag, så MÅ det gå på bekostning av noe annet når det gjelder tidsbruk... Tid en er nødt til å stjele en plass. Men intensjonen er bra, motivasjoseffekten antakeligvis det samme... Og spennende; JA!
ML