torsdag 18. oktober 2007

Utvikle og vedlikeholde nettbaserte læringsressurser



Som et ledd i studiet og en del av fagplanen, så er det meningen at vi skal være med å utvikle og vedlikeholde nettbaserte læringsressurser. Det er derfor viktig å poengtere at jeg ikke har brukt mye tid på å lage egne nettsted, men heller utvikle og tilpasse eksisterende nettsteder.

Til friluftsgruppa "Da Boyz In Da Hood" så har jeg startet med utvikle og tilpasse nettsteder for og til vår virksomhet. Besøk oss gjerne ved å trykke på linkene/logoene nederst i dette innlegget. Ideen min er å etablere en digital møteplass for elevene i gruppa. I denne sammenhengen har jeg måtte vurdere og planlegge;
  • Hva jeg ønsker med dette. Hva er målet?
  • Hvem målgruppen skal være?

  • Skal det være et åpent / lukket fora?

  • Utformingen (Hva skal siden inneholde? informasjonsside? "Hjemmeside"?)

Til nå har jeg vurdert og prøvd nettsteder som Flickr og Blogspot. Jeg har også vurdert nettstedene MySpace, Mindomo og Google som potensielle digitale møteplasser og publiseringsverktøy, men foreløpig er det altså Flickr og Blogspot som har fått min oppmerksomhet.
Planen er da at disse nettstedene til slutt skal flettes sammen ved hjelp av hyperkoblinger slik at de alltid bare er "et klikk" unna. Meningen er da at elevene skal være med å drifte dette, laste opp bilder fra sin skolehverdag i "Da Boyz In Da Hood", hente ut informasjon, lese/studere herfra, eller kort sagt; dokumentere sin egen hverdag.

Videreføringen av dette igjen, er å lage et nettsted for vår virksomhet ute på nettet der mottakergruppa er alle friluftsinteresserte, pedagogiske miljøer som barnehager, grunnskoler, videreående skoler, barnevernstjenester og andre aktuelle grupper. Men problemstillingen vil bli noe annerledes enn over;

Hva - Hvordan -Hvorfor.




Mats






Ingen kommentarer: