torsdag 18. oktober 2007

Differensiere og organisere læringsprosesser med nettstøtte




"...The scientist builds in order to study; the engineer studies in order to build...."
Frederick Brooks

Å differensiere og organisere læreprosesser er hva vi daglig streber etter. Vi bør i slike settinger være bevisst på hva vi ønsker med differensiert undervisning. Hva er målet? Hvordan nå målet?
Det å kunne gå inn direkte i læringsprosseser gjennom organisering og differensiering gjennom nettstøtte vil kunne være en positiv vei å gå for mange (elevgrupper).
Det er vel få som skaffer seg "oversikt" så fort som elevene på et nettsted.Det er derfor viktig at vi underbygger slike egenskaper hos elever. For det handler jo fortsatt om differensiering...Gjør det ikke?
Som pedagog, så er det vår plikt å kunne legge til rette for tilpasset undervisning. Med nettstøtte, så vil vi også kunne rekke over flere, vi vil kunne gi en mer motiverende form for læring som er mer tilpasset eleven. Vi treffer de på det som de oppfatter som deres arena. Ligger det nå til rette for den "gode elevsamtalen" som ikke ha vært foretatt siden de glade 60-årene...?

2 kommentarer:

Gry sa...

"Ligger det nå til rette for den "gode elevsamtalen" som ikke ha vært foretatt siden de glade 60-årene...?" spør du.

Jeg tror mange fler vil kunne "blotte" sjela si og våge å være ærlige uten å føle at de taper ansikt, samtidig som de slipper å se kroppsspråkreaksjonen til mottaker.

Thor-Arne Johansen sa...

Fordelen med nett er jo at man "anonymiserer" noe dvs man har ikke direktekontakten på samme måte som i en "direkte" samtale.

Personlig har jeg sansen for at elevsamstalen fortsatt er en ansikt til ansikt samtale. Har stor tro på ikt i de aller fleste sammenhenger, jeg tror at i denne sammenhengen er de menneskelige relasjonene fortsatt svært viktige.