mandag 28. januar 2008

Innovasjon...eller invasjon

Da er vi i gang med ny modul i studiet. Det handler i stor grad om å anvende det en har lært, det handler om å bygge på de erfaringer vi har gjort oss underveis i studiet og frem til i dag, det handler om å omsette teori til praksis i mye større grad.
Et begrep som blir sentralt, er begrepet innovasjon. Et begrep som som for mange er "fresh thinking", men også for andre igjen "en fare/ utfordring for det trygge". I tillegg til det nevnte så har vi en tredje gruppe som ikke tar /har tatt stilling til det, siden det er ukjent, fjernt, eller ikke er sikker på om en innovasjon på arbeidsplassen berører dem selv...

I flg Skogen/Sørlies definisjon på innovasjon, så er det altså en "planlagt endring som har til hensikt forbedre praksis".

Denne definisjonen går ikke "stilt i dørene" hos alle; Forbedre praksis? For hvem? I forhold til hva? Hva kan en si til det?

"...Innovasjon for noen - invasjon av noen...?"

5 kommentarer:

Franciska sa...

Slik jeg ser det så er vi i mange tilfeller ute og definerer ett behov før de som "eier" behovet faktisk vet at de har det! Hvordan får det andre til å føle seg? Tar de gladelig i mot utfordringene fordi de ser at det blir bedre? Lurer de på hvem du er som kommer her og forteller dem hvilke behov de har?

hmm, tankevekkende!

Thor-Arne Johansen sa...

Et godt og reflektert innlegg Mats, når du har løst dette tror jeg du har kommet svært langt i din pedagogiske hverdag.

Gry sa...

Så enkelt kan det sies, da gjennstår bare utfordingen å overføre idê til praksis.

Og en revolusjon krever ca 500 år med etterarbeid, iflg Mao.

Rune sa...

Nettopp! Alle veit vi at ting KAN bli bedre på en eller annen måte. Hvorfor da gjøre endringer på noe som fungerer?!

Slik jeg har forstått det er en innovasjon noe du/vi skal sette i gang, ikke nødvendigvis fullføre.

Så Mats, på hvilke måte skal en kunne sette i gang et slikt arbeid der du lykkes? Medbestemmelse til det som skal endres tror jeg er et viktig element. Hva tror du?

Rune sa...

Hvordan skal vi/dem (elever, lærere) få et eierforhold til behovet? Viktig å ha med seg involverte parter fra starten av. La de få være med på å utforme innovasjonen innenfor visse rammer. For da kanskje et eierforhold? Bedre kanskje til å lykkes?