fredag 29. februar 2008

Soft Systems



Etter et kjapt gruppemøte i dag, så diskuterte vi i stor grad forskjeller, kjennetegn, opplevelser vi selv står overfor ved våre arbeidsplasser med bakgrunn i innovasjonstankegangen.

Hvor er det en beveger seg inn i kaos? Hva er det som oppleves som kaos hos oss, hvilke sider er det jeg kommer inn i "årsak-virkning" - Kompleksistet.
- Jeg føler at en innovasjonstankegang, vil være en situasjon der jeg helt klart vil prøve å styre unna "Kaos". Som innovatør, så er det jo ingen hensikt å styre inn mot kaos. Målet er jo å unngå dette ved å informere, dele med, opplyse de berørte.

For mitt vedkommende, så handler mye av dette om å kunne tilby noe som er bedre for elever og lærere



2 kommentarer:

Gry sa...

Hva kan skape en kortvarig følt Kaos-situasjon i en styrt innovasjon?
Bl.a. Skjulte motstandere som bygger allinaser og starter "opprør".

Rune sa...

Er følt kaos ikke lurt? Jeg har lært mye gjennom at ting er kaotisk. Selvfølgelig må en jo også i denne perioden føle grad av mestring slik at en ikke gir opp. Hva tror du?

Viktig med informasjon og at alle parter har mulighet til å yttre seg, gjerne ha ulike måter å yttre seg på, eller hva?